Een stappenplan maken voor je online marketing strategie is een hulpvolle manier om te bouwen aan de online aanwezigheid van je bedrijf. Het stappenplan helpt je om gerichter bezig te zijn met je doelen. Met een online marketing strategie kun je de prestaties van je campagnes bijhouden en aanpassen wanneer nodig. Je leest hier alles over het bouwen van een stappenplan, en waarom je dit gaat helpen bij je bedrijf!
Hoe bouw je een stappenplan
Het stappenplan verschilt natuurlijk per bedrijf. Maar er zijn wel overeenkomsten in de opbouw. Het is goed om in gedachten te houden dat een stappenplan aangepast moet kunnen worden. Het is ideaal als je als bedrijf zijnde kan inspelen op populaire trends en veranderende marktomstandigheden.
- Bepaal je doelstellingen. Weet wat je wilt bereiken, wil je je naamsbekendheid vergroten, meer verkopen of meer lead genereren? Het vaststellen van je doel is stap één, vanuit daar begin je namelijk met bouwen.
- Doelgroep onderzoeken. Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is, en wat hun behoeften zijn. Wanneer je weet wie ze zijn, en wat hun voorkeuren zijn, kun je hier namelijk op inspelen met campagnes.
- Weet wie je concurrenten zijn. Het kan geen kwaad om eens bij hen op de website rond te snuffelen. Ontdek hoe zij contact houden met hun klanten, wat hun sterke punten zijn, maar ook of ze zwakke punten hebben. Dit kan je helpen om je eigen strategie op te bouwen. Zorg er wel voor dat je uniek blijft en niet kopieert en plakt van anderen.
- Contentstrategie. Nu komen we aan bij het maken van waardevolle content voor jouw doelgroep. Waardevolle content kan verschillende dingen zijn, zoals blogposts, video’s, infographics en nog veel meer.
- Plan vooruit. Het vooruit plannen heeft een groot voordeel, het maken van de content hoeft dan namelijk niet overhaast gemaakt te worden, maar er kan de volle energie en tijd aangegeven worden wat het nodig heeft om succesvol te worden.
- Uitvoering. Het houden aan de strategie is van groot belang, hij is namelijk gebaseerd op je doelen en die wil je bereiken. Het vergt discipline in het creëren, uitvoeren en controleren van je strategie.
- Optimalisatie. Het hebben van een online marketing strategie is ideaal, maar hij moet wel werken! Als het niet werkt, moet je hem dus aanpassen. Dit vergt enige flexibiliteit en het regelmatig analyseren van je strategie.
De voordelen van een online marketing strategie
Een stappenplan is eigenlijk “weten waar je aan toe bent”. Je hebt het plan gemaakt, en die kan je gaan volgen. Het opzetten van een online marketing strategie kost wat tijd en energie. Maar bijvoorbeeld digitale campagnes kunnen snel opgezet worden, waardoor je snel kan reageren op trends in de markt. Je kan het ook uitbesteden, dan maken professionals een online marketing strategie die jij vervolgens kan toepassen!